Pages

Saturday

IT'S OK TO CRY



When all that's around you
Seems awkward with trouble
When people surround you
And make your work double
When all you can think of
Is why do they pry
When words seem to fail you
It's ok to sigh



When all that surrounds you
Is hopeless and sad
When some people harm you
They treat you so bad
When they leave you so lonely
And tell you a lie
When no thought seems to comfort
It's ok to cry









When tears sting the lonely
And your empty heart aches
When your question you ask
Is why my heart breaks
When friends reach a hand to you
Once more you ask why
When you sit there and wonder
It's ok to cry






When you ask yourself why again
Your heart full of fear
When all around hurts so
Just too much to bear
When you need help understanding
You know you must try
When nothing else helps you
IT'S OK TO CRY



Hari saya tak tau nape rasa down sangat, balik dari sekolah sampai jer kat umah, ambil towel, masuk bilik air then start crying huk3. Air mata mengalir laju jer tanpa dapat di tahan2.

Otw balik, saya ternampak student yang pernah buat sesi kaunseling dengan saya sedang berjalan sambil mengejar gf dia. Apa yang buat saya rasa kecewa, sebab student ni telah berbohong kepada saya mengatakan dia tidak mempunyai gf[sebab masalah student ni di kelas ialah dia sangat tidak menyukai pelajar perempuan sehingga menyebabkan dia tidak selesa semasa P&P, ini alasan student ini!]. Walhal dia mempunyai gf[sedangkan pada mulanya saya mengandaikan student ni anti-perempuan] dan mengapa dia boleh menggunakan alasan tidak menyukai pelajar perempuan sehingga menyebabkan dia tidak boleh fokus semasa P&P.


Tambah2 lagi masalah student ini sudah semakin teruk, kalau sebelum ni dia dirujuk ke unit kaunseling kerana masalah ingkar arahan guru tapi sekarang bertambah pula kesnya. Saya ada sedikit rasa bersalah, kemungkinan cara saya tidak berkesan untuk menyedarkan student ini. Berlembut dengan student kadang2 akan menimbulkan lagi masalah, maka saya rasakan sedikit garang adalah lebih baik, kalau terlampau garang pula takut student akan lebih menjauhkan diri dari cikgu.


Tugas guru memang tidak mudah tambah2 lagi tugas kaunselor sekolah, perlu berdepan student pelbagai ragam dan karenah. Kaunselor sekolah betul2 perlu belajar bersabar! Hari ni, belum sampai 14 minggu saya menjalani intensif kaunseling tapi saya dah bazirkan berapa banyak air mata kekecewaan seorang guru apabila melihat pelajarnya tersilap langkah tersalah membuat percaturan. Bertuahnya saya kerana ada adik dan kawan karib yang sentiasa menyokong dan memberi kata2 semangat ketika saya sudah berputus asa. They're my best counselor ever!


Semoga saya dapat menamatkan 14 minggu ini dengan jayanya, sangat tidak sabar menunggu tarikh keramat 20 Mei 2011!

1 comment:

KASIH SYUHADA said...

It's ok to cry...Hidup memang penuh cabaran. Jangan putus asa,sekali kita dah ceburkan diri dalam bidang ni jgn toleh ke belakang ke belakang lagi. Ingat suatu masalah mewujudkan satu peluang. Chayok2