Pages

Tuesday

Begini rasanye menjadi seorang guru

MINGGU KEDUA

Hrmmm.....pejam celik pejam celik rupa2nya dah minggu kedua. Seminggu yang dah berlalu walaupun hanya ada 5 hari waktu persekolahan tapi saya rasakan seperti 5 tahun tempoh yang perlu dilalui. Berdepan dengan pelajar yang berada di menengah rendah lebih kurang jer rasanye berdepan dengan murid-murid sekolah rendah. Mereka masih lagi dengan perangai keanak-anakan, kejar sana berkejar ke sini, bising tak usah kira lagi.


Minggu pertama, dua hari saya kena relief class memang terasa agak gugup, memandangkan saya takde subjek khas untuk di ajar so saya adakan aktiviti dan juga sesi bimbingan, ajar mereka kemahiran belajar dan kemahiran mengawal stress....fuyoooooo punye la kena banyak bersabar melayan karenah para pelajar, kalau tak sabar, takut juga kalau ada student yang pakai spec kat belakang bkn lagi kat depan[bab dah kena penampor la!].


Bila pertama kali masuk kelas, memang terasa letih sangat otak, balik umah terus tertidur[letih beb letih!]. Tapi sempat lagi ngadu kat kawan, pasal perangai student zaman sekarang yang pelik2, kawan nasihatkan supaya jangan garang sangat dengan student, dan untuk student yang tak dengar kata sangat tue, biarkan saje mereka. Bila next day, saya kena relief class lagi, saya try tip yang kawan saya bagi tue, saya cuba relax kan diri and masuk kelas dengan penuh semangat dan akhirnya......HARI SAYA BERLALU DENGAN BAIK SEKALI!^_^.

Ok, setakat ini saja perkongsian tok hari ini. Esok kena g sekolah, so kena tidur awal;(

No comments: