Pages

Friday




STRESS!!!!


Bila km stress kamu akan buat apa yer?? Pernah ker km stress sampai tak mampu lg kawal emosi sehingga tanpa sedar dah hantuk kepala kamu kat dinding or ketuk dgn apa2 je yang boleh mengetuk kepala kamu sampai buat kamu pening lah^_^...


Dalam kehidupan kita sebagai seorang pelajar + anak + kekasih + kawan + komuniti sememangnya kita tidak dapat lari dari mengalami tekanan. Ditambah lagi dengan persekitaran kita yang kadang-kadang menekan jiwa dan raga maka makin mudah untuk kita mendapat tekanan.


Hari nie sy bercakap ttg stress, mula2 kite berkenalan dulu dgn apa itu STRESS.


STRESS - merupakan sebahagian daripada kehidupan kita sehari-hari, ia merupakan tindak bals fizikal, emosi dan mental kepada perubahan/cabaran.


PUNCA2 STRESS :



  1. Peribadi / Diri Cita-cita, harapan, harga diri, rasa selamat, keyakinan(tergugat)
    •Takut untuk gagal.
    •Perubahan pada tubuh badan, penyakit.
    •Perbandingan dengan orang lain seperti adik-beradik atau kawan.
    •Ejekan oleh orang lain misalnya “awak tidak berguna”.


  2. Rumah
    •Konflik antara ibu bapa, perpisahan/penceraian ibu bapa
    •Kehilangan atau perpisahan akibat dari kematian
    •Tidak mampu untuk memenuhi
    kehendak ibu bapa
    •Konflik dengan ibu bapa dan adik-beradik.


  3. Sekolah
    •Mula bersekolah
    •Bertukar sekolah
    •Perkelahian dengan rakan-rakan
    (berpanjangan & serius)
    •Dibuli
    •Mengambil bahagian terlalu banyak aktiviti
    •Kehendak yang tinggi
    •Kehilangan sahabat yang rapat


  4. Masyarakat
    •Kekurangan dari segi sosio-ekonomi (tiada tempat permainan, tiada sistem pembetungan, air dan elektrik.
    •Tempat tinggal sempit.
    •Persekitaran dan kejiranan yang kurang selamat ( penyalahgunaan dadah, pelacuran).
















Thursday

Aku, Kau & Dia

Kita sama manusia, lahir dari cara yang sama, berbeza cumanya di mana kau di lahirkan dan siapa yang melahirkan. Kalau di lahirkan oleh ibubapa yang kaya raya maka anak orang kaya lah kau digelarkan, hidup akan dikelilingi harta yang melimpah ruah, hidup senang tak payah susah payah. Tetapi jika dia yang lahir dalam keluarga orang susah, maka hidupnya dibelenggu dengan kemiskinan dan fokusnya pasti kearah kejayaan untuk merubah kehidupan menjadi suatu yang indah seindah cerita puteri/putera dongengan.

Anak orang kaya mungkin bertuah tidak perlu melalui suatu kehidupan yang perit, penuh pancaroba, tidak perlu menunggu untuk mendapatkan sesuatu tetapi hanya perlu meminta sahaja maka akan dimakbulkan. Tetapi betul-betul bertuah ker anda???? ermmm kite tinggalkan dulu persoalan ini. Anak orang miskin pula sangat malang kerana perlu melalui episode hidup penuh cerita luka, bagaimana rasa dihina, hidup dalam kedaifan dan serba serbi kekurangan. Tetapi betul-betul malang ker anda yang lahir sebagai seorang yang miskin harta???


Bagi pendapat aku kawan-kawan, kau bukanlah cukup bertuah bila lahir sebagai anak orang kaya dan dia juga bukanlah tersangat malang apabila lahir sebagai anak orang miskin. Orang yang kaya harta selalunya miskin budi bahasa(kebanyakkanya lah tp tak semua jugak^_^). dan kebanyakkan orang yang miskin harta selalunya kaya budi bahasa dan budi pekerti serta sangat memahami keadaan orang lain. Orang kaya bertuah kerana kaya tetapi agak malang kerana kekayaan dia itulah yang menghalang dia dari menikmati apa itu erti kehidupan yang sebenar. Orang miskin memang malang kerana perlu melalui kepahitan kehidupan namun kepahitan itulah yang menjadikan kehidupan ini lebih manis dan itu barulah dikatakan menikmati kehidupan yang sebenar.


Maka kawan-kawan ada kebaikan dan hikmahnya jika kamu dilahirkan sebagai seorang yang kaya dan juga miskin. Jangan mengeluh(tetapi kadang-kadang perlu juga mengeluh^_^)bila kamu susah, tetapi jadikan kesusahan itu satu motivasi untuk berjaya dan menikmati hidup yang lebih baik. Semakin susah kehidupan kamu semakin itu kamu akan berasa lebih puas bila kamu berjaya mengharungi ujian itu. Namun kamu yang lahir sebagai orang kaya jangan pula bersedih hati kerana tidak dapat memperolehi pengalaman yang berharga seperti orang miskin tetapi hargailah kenikmatan kekayaan yang telah Tuhan berikan kepada kamu itu. Kekayaan itu sebagai satu bonus kepada kamu dan jika kamu gunakan bonus itu dengan sebaik-baiknya maka itu juga dikira sebagai satu penghargaan kamu terhadap apa yang telah kamu miliki kini.


#ok2 titk noktah sampai disini, bertemu kita di next intri....sy nak siap2 g kls plak nie^_^.


Bertuahnya dia kerana lahir sebagai seorang yang mempunyai fizikal yang menarik.

Bertuahnya dia lahir dalam keluarga yang kaya.



Tetapi agak malang untuk individu ini yang lahir dalam "kesunyian dan kesepian".


Bertuahnya dia lahir sebagai Jamie Oliver yang dikenali di seluruh dunia dan berjaya dalam bidang yang diceburinya.

Tetapi saya lagi bertuah kerana lahir dalam keluarga yang sangat menyayangi dan menerima diri saya seadanya. Keluarga saya tak kaya harta tetapi keluarga saya kaya kasih sayang^_^.

Wednesday

APA NAK JADI NIE????

6,000 Pelajar Menengah di Terengganu Disifat Bermasalah
24/02/2010 6:08pm

KUALA TERENGGANU 24 Feb. - Seramai 6,000 orang pelajar sekolah menengah di Terengganu dikenal pasti terlibat dengan gejala ponteng sekolah, mat rempit, jenayah dan penyalahgunaan dadah.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains & Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, walaupun angka itu kecil berbanding 250,000 pelajar sekolah menengah di Terengganu, tetapi kerajaan negeri tetap memandang serius masalah itu.

Katanya, kerajaan negeri dan jabatan pendidikan negeri sedang mengambil tindakan bagi membendung gejala tidak sihat itu.

"Apabila ada seorang pelajar berisiko tinggi duduk di sebuah sekolah, ini akan menyusahkan semua guru dan pelajar yang lain,” kata Ahmad Razif.

Katanya, pihak polis telah memberikan taklimat kepada kerajaan negeri dan juga jabatan pelajaran mengenai sekolah-sekolah yang berisiko tinggi di Terengganu. – Bernama


*SILA AMBIL PERHATIAN YER CIK ADIK N CIK ABG YG BAKAL BERGELAR KAUNSELOR^_^

Tuesday

Nasib malang graduan China



(kosmo 23/02/2010)



# Hari nie 2 kls sy dibatalkan, so tat means i'm free today^_^. Sllunya pd hari selasa sy ada 2 kls yg bermula waktu seawal jam 8pagi dan habis 10pagi utk kls silang budaya, waktu ptgnya pula sy ada kls penyelidikan dlm bimbingan & kaunseling yg berlgsg slmnya 3 jam(2-5pm).




Memandangkn kls xde, sy blh relax2 kat rumah, baca kosmo online 2 yg penting hehe....


Mula2 baca ttg kisah Tengku Anis dgn madu dia, then baca plak kisah Tiger Woods yg dh berbaik dgn isteri dia, kemudiannya berita yg agak menarik perhatian sy ialah ttg nasib malang graduan China yg dlm rencana utama. Walaupun berita ini bkn kisah yg berlaku dlm negara kita namun kita perlu juga ambik tahu berita@kisah yg berlaku di luar negara kan....




Saya agak bersimpati dgn nasib para graduan di negara China ini yg mengeluh ttg nasib mrk setlh tamat bljr, di mn peluang pekerjaaan sgt sedikit umpama pisang goreng. Tapi satu hal yg sy sgt suka n sy nmpk sgt berbeza dgn pemikiran graduan di negara kita yg masih "menaman anggur" ialah di mn graduan di China ini langsung tidak berpeluh tubuh malah mrk berusaha utk tetap mencari pekerjaan dan tiada langsung istilah "pilih kerja" dlm pemikirn mrk. Compare dgn graduan di negara kita yg sgt demand n suka menunggu "disuapkan" saja.


erm....korang bacalah sendiri yer artikel dibwh nie~~~










SEORANG jurujual wanita yang menjual alat keselamatan adalah antara ratusan ribu graduan muda universiti atau lebih dikenali sebagai semut dibelenggu kesempitan hidup akibat pendapatan kecil dan kerja yang tidak menentu. Mereka bagaimanapun berharap dapat mengambil kesempatan daripada keajaiban ekonomi China.

"Saya bercadang untuk berpindah ke tempat lain, cukuplah apa yang dilalui setakat ini," kata Yu, 27, yang tinggal di sebuah flat sempit berukuran sepuluh meter persegi di Kampung Tangjialing bersama suaminya, seorang jurujual perkakasan komputer.
Flat yang didiami pasangan itu sangat kecil sehingga tiada almari yang boleh diletakkan menyebabkan mereka terpaksa menggunakan kerusi untuk menyangkut pakaian.

Yu bagaimanapun mengaku, kepayahan itu berbaloi kerana kadar sewanya hanyalah 550 yuan (RM273) sebulan berbanding menyewa flat di bandar. Sewanya tentu berganda-ganda, membolehkan pasangan itu mengumpul pendapatan sebanyak 4,400 yuan (RM2,181) sebulan.
Suatu ketika dahulu kebanyakan graduan universiti di China menggelarkan diri mereka sebagai kanak-kanak yang dipilih dari syurga kerana bakal mendapat pekerjaan oleh kerajaan selepas tamat pengajian di samping ditawarkan pelbagai kemudahan lain seperti rumah.

Bagaimanapun perubahan ekonomi sejak tiga dekad lalu menyebabkan keadaan mula berubah dan memaksa mereka berebut-rebut sesama sendiri untuk mendapat pekerjaan tetap serta kehidupan yang lebih baik di pinggir bandar yang sempit itu.

Pada 2009, negara itu berjaya melahirkan seramai enam juta graduan universiti, bagaimanapun sehingga penghujung tahun lalu hanya 87 peratus sahaja yang berjaya mendapat pekerjaan bermaksud hampir 800,000 lagi masih menganggur.

Di Beijing, terdapat lebih 100,000 golongan berkenaan, di bandar raya seperti Shanghai dan Guangzhou juga mempunyai jumlah yang hampir sama, seperti gambaran buku yang bertajuk Ants Tribe yang dihasilkan melalui kajian selama dua tahun dalam kalangan tenaga kerja di negara itu.

"Mereka meletakkan harapan dan matlamat yang tinggi," kata ketua penulis buku berkenaan yang juga Professor Madya di University of International Business and Economics, Lian Si.
"Mereka sanggup hidup dalam kesempitan di kampung-kampung untuk mengejar impian dan masa depan yang lebih cerah," katanya.

Bagi jurutera perisian, Huang Gulong, beliau boleh dianggap terselamat dalam situasi berkenaan.
Selama 18 bulan di Tangjialing, beliau berjaya mendapatkan kontrak baru selama tiga tahun di sebuah syarikat dengan pendapatan bulanannya meningkat sebanyak 50 peratus kepada 4,500 yuan (RM2,233).

"Saya mahu membina asas dalam ekonomi, menimba pengalaman dan menjadi pekerja serba boleh," kata lelaki berusia 26 tahun dari wilayah tengah Hubei itu yang mempunyai impian untuk menjadi pengurus dalam syarikat Teknologi Maklumat kelas pertama.
"Kini saya semakin menghampiri impian itu," katanya.

Bagaimanapun tidak semua orang bernasib baik seperti Huang.
EKONOMI China yang terjejas mengakibatkan hampir 800,000 graduannya menganggur.
Berdasarkan kajian yang dilakukan pada awal 2009 oleh Lian dan pasukannya terhadap kira-kira 500 golongan itu di Beijing mendapati, hampir satu pertiga daripadanya tidak mempunyai kontrak pekerjaan yang formal di samping ramai antara mereka sering bertukar kerja sekurang-kurangnya dua kali dalam setahun.

Pendapatan bulanan mereka hanya terhad kepada 2,150 yuan (RM1,066), kurang separuh daripada pendapatan perkapita di bandar raya itu ketika ini.

Sesetengah pakar memberitahu, program yang dilaksanakan di universiti agak ketinggalan zaman dan tidak pernah berubah menyebabkan lulusan graduan dalam bidang-bidang tertentu sukar mencari pekerjaan.

"Sesetengah kursus sama ada sudah lapuk atau tidak memenuhi keperluan semasa pembangunan sosial," kata seorang professor di Fudan University di Shanghai, Hu Shoujun.
"Terlalu banyak universiti yang menawarkan kursus yang hampir sama menyebabkan lebihan graduan dalam bidang-bidang tertentu," katanya.

Berbalik kepada situasi di Tangjialing, Yu berkata, situasi yang dialaminya amat sangat genting, walaupun adakalanya dia membawa bonus jualan sehingga 20,000 yuan (RM9,020) pada masa-masa tertentu, namun ada antara bulan-bulan berkenaan yang memeritkan Yu dan pasangannya.

"Kami tidak akan menetap di Beijing selama-lamanya dan pasti akan kembali semula ke kampung halaman suatu hari nanti," kata wanita yang berasal dari wilayah utara Hebei.
Tambahnya, dia berharap dapat membuka kedai pakaian di tempat asalnya di Cangzhou. - AFP

Sunday

Farewell T_T

Org kata setiap pertemuan pasti ada perpisahan~~~ermmm mmg btl lh apa yg org tue kata. Kita sllu gembira dgn pertemuan tp jarang kita tak bersedih dgn perpisahan. Masa pertemuan sangat singkat kite rasakan tp jarak perpisahan pula adlh sebaliknya, sehari kita rasakan seperti 1 minggu lm nya.



Saya tak kata saya suka pertemuan tp sy pun tak kata sy tak suka perpisahan. Adakalanya pertemuan itu yang akan buat kita sengsara dan tak semestinya perpisahan itu sesuatu yg tak mengembirakan(adakah anda fhm apa yg sy maksudkan?? ermm kalu tak fhm tak apa lh, tak semua benda yg org nak sampaikn boleh kita fhmi^_^). Ok berbalik kpd isu pertemuan-perpisahan, perkara normal kita menangis masa perpisahan tp masa pertemuan pun kdg2 kita juga mengeluarkan air mata, tapi air mata nie membawa makna yg berbeza utk 2 situasi yg berbeza itu juga. Mungkin anda sudah tahu maksud 2 air mata utk 2 situasi yg berbeza itu, tapi tetap mahu juga sy bgtau :


  • air mata pertemuan - tanda kegembiraan




  • air mata perpisahan - air mata kesedihan

Pertemuan yg singkat tp berkualiti akan membawa kpd perpisahan yg bermakna dan dikenang selamanya. Justeru itu pertemuan yg lbh singkat itu yg akan lbh merapatkan kita dan memberi memori yg manis. Dlm hidup ku, sememangnya pertemuan dan perpisahan adlh sudah menjadi perkara biasa kpd sy, setiap abis sem sy akan berpisah dgn kwn2 tp akn bertemu pula dgn keluarga yg sy amat rindui setlh beberapa bln berjauhan. Dan juga begitu sebaliknya, bl abis sem break sy akan berpisah lg dgn family tp akn bertemu dgn kwn2.

Jika masa cuti sy akan terkenangkn kwn2 tp bl sudah berada bersm kwn2 sy akn merindui keluarga sy yg nun jauh ditgglkn di srwk. Kita mmg sllu begini, bl bersm dgn org ini kita akn mengingat org di sn dan bl org di sn org disini pula kita ingat, tp mengapa tidak jika kita bersm org di sini kita perlu memberi sepenuh perhatian kpd dia, luangkn ms yg berkualiti & lupakn lh ttg org di sn dan begitu juga apabila kita bersm dgn org di sn, lupakn sekejap org disini. Mungkin dgn cara ini baru kita tidak akan bersedih dan tiada penyesalan apbila tiba saat perpisahan.

Bagi diri sy, kesedihan sy time perpisahan adlh disbbkn ada perkara atau sesuatu yg belum puas dan belum lg sy lakukan kepada org yg akn sy tinggalkn. Bl sy sedari hal ini, sy mulai menghargai sepenuhnya tiap saat tiap minit dan tiap jam yg sy ada utk bersm dgn org disekeliling krn sy tidak mahu lg menyesal bl tiba perpisahan.

Kita mungkin tidak pasti bl akan berlaku perpisahan tapi kita boleh menjangkakannya, jd bersedia lh setiap ms, dan hargai lh org di sekililing kita. If i love somebody i will confess to her/his, tak kisah lh jika dia tidak akn menghargai, itu bkn mslh sy tp mslh dia, tp yg pasti sy tidak akn menyesal. 4 i love myself so much, maka sy akan memberi peluang kpd diri sy utk lakukan apa2 saja yg sy suka, krn sy sgt menghargai kehendak diri sy n juga krn sy sgt menghormati diri ini.

Opsss dh melalut plak sy nie kan hehehe.....ok2 kita berbalik kpd topik pertemuan-perpisahan. Kwn2 kalau ada pertemuan mesti ada perpisahan kan, tp begitu juga sebaliknya, setiap perpisahan pasti akn ada pertemuannya, maka jgn susah hati kwn2 jika hari ini anda mengalami perpisahan dgn org2 yg disygi krn akan ada pertemuan semula, melainkan jasad kita sudah terpisah dr roh maka perpisahan itu tiada siapa2 yg blh merubahnya.

ermmmm......sudah masanya sy labuhkn titik noktah pd intri kali ini, berjumpa kita di next intri ya^_^.

Jap..jap....seblm berpisah sy nk km fikirkn hal ini :

  • org yg meninggalkn kah yg lebih sedih atau org yg ditinggalkn yg lebih sedih??

Saturday

Ciri-ciri Kaunselor Yang Efektif

Dibawah ini terdapat beberapa ciri-ciri kaunselor yang efektif menurut perspektif daripada beberapa orang individu yang sememangnya signifikan dengan Kaunseling.


Corey(2001) menjelaskan kaunselor yang efektif perlu mempunyai ciri-ciri seperti dibawah :

  1. mempunyai kesedaran diri utk membentuk kesedaran nilai dan perasaan utk terus berkembang.
  2. mempunyai minat dgn perkara2 yg berlaku & juga pengetahuan mengenai budaya lain.
  3. pengetahuan dan kemahiran - kaunselor perlu bersedia utk mengaplikasikn teori psikologikal dan latihan dlm diri mrk. Kaunselor mesti mengintegrasi kecekapan pelbagai budaya yg ada dlm btk pengetahuan & kemahiran.

Gibson & Mitchell(2003), pula menjelaskan keberkesanan kaunselor & kaunseling bergantung kpd bbrpa faktor termasuk :

  1. personaliti & l/blkg kaunselor.
  2. pendidikan formal yg diterima oleh kaunselor.
  3. kebolehan kaunselor utk melibatkan diri dgn aktiviti kaunseling yg bersifat profesional spt pendidikan berterusan, penyeliaan & perundingan.

Zainal Abidin Ahmad & Wan Abdul Kadar Wan Ahmad(2004) mengariskan ciri2 kaunselor yg efektif spt dibawah :

  1. kepercayaan bhw klien mampu berubah.
  2. percaya bhw klien ind. yg unik & berharga.
  3. memahami & mengetahui b/mn ind. yg efektif berfungsi.
  4. punyai pengetahuan & kemahiran yg diperlukan utk membantu ind. yg terbatas kefungsiannya.
  5. sanggup utk melibatkan dirinya dlm proses interpersonal.
  6. kenal diri sendiri & kemahiran yg ada serta batasannya.

Cormier & Cormier(1998) menyenaraikan ciri2 kaunselor yg efektif spt berikut:

  1. mempunyai keupayaan intelek - keinginan & kebolehan utk bljr & juga bersifat kreatif.
  2. bertenaga - kebolehan utk bersifat aktif dlm sesi & mengekalkan tenaga yg ada.
  3. bersifat fleksibel - keupayaan utk mengubah suai keadaan utk memenuhi keperluan klien.
  4. bersifat menyokong - keupayaan memberi galakan kpd klien dlm membuat keputusan.
  5. perasaan ingin membantu - keinginan utk bekerja di pihak klien dlm cara yg konstruktif yg membawa kpd sikap x bergantung.
  6. kesedaran diri - pengetahuan ttg diri sendiri termasuk sikap, nilai, perasaan & juga keupayaan utk mengenalpasti faktor2 yg berkaitan.

Friday

Dasar Baru Sains Dan Matematik Martabatkan BM Perkukuhkan BI
11 December 2009

KUALA LUMPUR, 10 Dis (Bernama) -- Setelah tujuh tahun dilaksanakan dan terus menjadi isu hangat, kerajaan akhirnya mengumumkan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) mulai tahun 2012.

Pengumuman dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran pada 8 Julai lepas.

Ia adalah antara keputusan paling penting oleh Muhyiddin hanya tiga bulan selepas dilantik menerajui kementerian itu.

Pelantikan Muhyiddin ke jawatan itu menunjukkan betapa pentadbiran baru kepimpinan Perdana Datuk Seri Najib Tun Razak mengutamakan aspek pendidikan.

PPSMI bakal digantikan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI), yang menurut kerajaan, tidak merugikan mana-mana pihak sama ada yang menolak mahupun pun menyokong PPSMI kerana dasar baru itu bertujuan memberikan keseimbangan.

Katanya segala persiapan sudah bermula kerana kerajaan tidak mahu terjerumus lagi dalam ketidakpastian apabila sesuatu dasar diperkenalkan.

Bukan sekadar memansuhkan PPSMI, komitmen dan keikhlasan kerajaan meletakkan rakyat sebagai keutamaan terus diperlihatkan apabila lebih RM30 bilion diperuntukkan untuk bidang pendidikan menerusi Bajet 2010.

Kementerian itu juga meletakkan empat matlamat dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi pendidikan iaitu memperluas dan memantapkan pendidikan prasekolah, meningkatkan kadar literasi dan numerasi, mewujudkan sekolah berprestasi tinggi dan guru besar berprestasi cemerlang.

Muhyiddin juga menekankan perbelanjaan sederhana bagi projek infrastruktur pendidikan, kerana baginya, peruntukan yang lebih seharusnya disalurkan untuk meningkatkan kualiti guru kerana guru yang benar-benar berkualiti lebih memberi manfaat berbanding infrastruktur fizikal yang tersergam indah.

Beliau juga mengumumkan pendidikan prasekolah bakal menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan negara bagi meningkatkan penguasaan BI bermula dari peringkat awal selain untuk meningkatkan kadar penyertaan murid prasekolah sebanyak 20 peratus pada 2012.

Guru BI yang sedia berkorban untuk berkhidmat di luar bandar pula diberi insentif tambahan bagi memastikan pelajar di luar bandar tidak ketinggalan apabila strategi memperkukuhkan bahasa itu dilaksanakan pada 2012.

Pengetua dan guru yang berjaya menaikkan mutu pendidikan pelajar juga akan diberi imbuhan berpatutan.

"Ini adalah sebahagian daripada inisiatif yang akan diteruskan oleh kementerian untuk tingkatkan profesionalisme para pendidik di seluruh negara," katanya.

Cadangan sekolah satu aliran yang dikemukakan oleh Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim menimbulkan perbahasan sehingga di Parlimen.

Ia juga mendapat perhatian Perdana Menteri yang berpendapat sistem pendidikan negara akan bertukar kepada sekolah satu aliran hanya apabila rakyat bersedia dan dikehendaki semua pihak.

Muhyiddin pula menyifatkan sistem pendidikan pelbagai aliran di negara ini sebagai satu "takdir sejarah" yang hanya boleh diubah sekiranya semua kaum bersedia untuk menerima dan mengamalkan sistem aliran lebih bersepadu.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pula menyokong padu cadangan itu kerana beranggapan perpaduan yang terbaik hanya akan dapat dibentuk melalui pendidikan.

Meskipun wujud pelbagai isu, sistem pendidikan di Malaysia tetap mendapat pengiktirafan sebagai antara yang paling berjaya dalam menyediakan akses kepada pendidikan untuk semua rakyat.

Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dalam Laporan Pemantauan Global Pendidikan Untuk Semua 2009 meletakkan Malaysia pada kedudukan ke-45 daripada 129 negara sekaligus menempatkan Malaysia dalam kalangan negara yang berada pada aras tinggi.

Pujian juga harus diberikan kepada seluruh penjawat awam di kementerian itu yang menunjukkan sikap profesionalisme yang tinggi dalam menangani permasalahan, termasuklah langkah bersiap sedia menghadapi wabak influenza A(H1N1) dan bencana banjir di sekolah.

Source : Ayu Dalita Pendek

News Oh News

14 Sekolah Menengah, Enam Sekolah Rendah Diumum Sekolah Berprestasi Tinggi
26 January 2010

PUTRAJAYA, 25 Jan (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Isnin mengumumkan 20 Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT), yang terdiri daripada 14 sekolah menengah dan enam sekolah rendah di seluruh negara.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran, berkata daripada 14 sekolah menengah, 10 adalah sekolah berasrama penuh manakala bakinya sekolah menengah harian.

"Sekolah ini dipilih dari kalangan sekolah-sekolah yang menunjukkan pencapaian cemerlang dalam bidang akademik, kokurikulum dan bidang kebitaraan masing-masing.

"SBT akan dibimbing dan dipantau secara khusus untuk menjamin berlaku lonjakan prestasi sekolah secara berterusan," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini pada Isnin.

Sepuluh sekolah berasrama penuh ialah Sekolah Tun Fatimah (Johor Baharu), Sekolah Dato` Abdul Razak (Seremban), Kolej Melayu Kuala Kangsar, Sekolah Seri Puteri (Cyberjaya), Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (Jitra).

Kolej Tunku Kurshiah (Seremban), Kolej Islam Sultan Alam Shah (Klang), Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra (Perlis), Sekolah Sultan Alam Shah (Putrajaya) dan SMS Muzaffar Syah (Melaka).

Manakala empat sekolah menengah harian ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Sri Aman (Petaling Jaya), SMK Aminuddin Baki (Kuala Lumpur), SMK Sultanah Asma (Alor Setar) dan SMK (P) St. George (Pulau Pinang).

Enam sekolah rendah pula ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Bintang Utara (KL), SK Taman Tun Dr Ismail 1 (KL), SK Bukit Damansara (KL), SK Zainab (2) (Kota Baharu), SK Convent Kota (Taiping), SK Bandar Baru Uda 2 (Johor Baharu).

Muhyiddin berkata SBT bukanlah sekolah elit yang akan memberi manfaat kepada hanya sebilangan kecil pelajar, sebaliknya setiap sekolah di negara ini mempunyai peluang yang sama dan boleh bersaing di "padang yang sama rata" untuk diiktiraf sebagai SBT.

"Mana-mana sekolah yang mencapai sasaran kecemerlangan dan memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan akan diiktiraf sebagai SBT dan mendapat kemudahan serta ganjaran yang sama," katanya.

Muhyiddin berkata kementerian mensasarkan 30 SBT pada tahun depan dan jumlah itu akan meningkat kepada 50 pada tahun 2012.

Beliau berkata rasional pengiktirafan itu dibuat bagi mengangkat kualiti sekolah-sekolah yang terbaik ke taraf dunia, menghasilkan pelajar yang cemerlang dan merapatkan jurang antara sekolah-sekolah di dalam sistem.

SBT akan diberi autonomi tambahan untuk mewujudkan inovasi dalam pentadbiran sekolah dan meningkatkan keberhasilan murid, katanya.

Beliau berkata dari segi kurikulum, ia fleksibel dalam pengajaran dan pembelajaran serta silibus bagi mata pelajaran wajib dan elektif, mematuhi peperiksaan awam dan menggunakan bahasa pengantar bahasa kebangsaan atau pelbagai bahasa.

Selain itu, katanya sekolah berkenaan diberi kelonggaran dalam menetapkan waktu pengajaran minima mata pelajaran, memanjangkan waktu persekolahan dan membenarkan murid menamatkan tempoh persekolahan setahun lebih awal iaitu seperti kelas lompat yang telah diperkenalkan sebelum ini.

Muhyiddin berkata dari segi pemilikan bajet, kewangan disalur melalui geran secara sekaligus pada awal tahun persekolahan, fleksibiliti penuh untuk pengagihan kewangan mengikut keperluan dan pengecualian daripada perolehan secara berpusat.

"Setiap sekolah mempunyai bajet mereka sendiri, tetapi dengan status ini, mereka diberi peruntukan tambahan dan mereka boleh menggunakannya untuk apa sahaja yang mereka rasa perlu," katanya.

Beliau berkata pengurusan staf adalah berdasarkan prestasi iaitu pengambilan staf tidak berdasarkan kekananan tetapi prestasi pencapaian, kelonggaran dalam menyediakan lebih bayaran (bayaran lebih masa) dan ganjaran berdasarkan prestasi kepada semua staf.

"Selain itu, kelonggaran untuk memindahkan staf sekiranya prestasi kurang memuaskan dan pengagihan fungsi berdasarkan akademik dan bukan akademik," katanya.

Beliau berkata laporan tahunan berdasarkan petunjuk keberhasilan setiap sekolah dan pemeriksaan sekolah berdasarkan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) yang telah diubahsuai.

Sehubungan itu, Muhyiddin berkata SBT perlu memenuhi enam kriteria yang ditetapkan iaitu pencapaian akdemik yang cemerlang, melahirkan personaliti unggul, merangkul anugerah Kebangsaan dan Antarabangsa, mewujudkan jalinan dengan institusi pengajian tinggi.

"Mempunyai permuafakatan jitu dengan masyarakat serta jaringan kukuh dengan sekolah-sekolah tempatan dan antarabangsa serta menjadi penanda aras kepada sekolah-sekolah di dalam dan luar negara," katanya.

Beliau berkata antara peranan yang perlu dimainkan oleh SBT sebagai sumbangan kepada sekolah lain ialah guru-guru SBT menjadi mentor kepada guru di sekolah lain, melalui program "immersion" membabitkan pengetua, guru besar dan guru.

Bagi pembangunan berterusan sebagai status SBT, sekolah terbabit antara lain perlu meningkatkan pelan strategik, pengurusan, program akademik dan kokurikulum sokongan serta menjadi penanda aras dan contoh bagi sekolah lain dari dalam dan luar negara.

Muhyiddin berkata sekolah dari pedalaman dan luar bandar juga boleh dipilih sebagai SBT jika ia memenuhi kriteria yang ditetapkan.

"Saya tahu tidak mungkin semua 10,000 sekolah (di seluruh negara) akan naik ke tahap itu, tetapi tidak kira sekolah bandar, luar bandar dan pedalaman jika mereka boleh memenuhi kriteria yang ditetapkan akan direkod sebagai SBT.

"Tetapi jika sekolah luar bandar dan pedalaman ada kekangan kerana kemudahan belum setara dan setanding, jangka panjangnya kita akan terus perbaiki," katanya.

-- BERNAMA

It's My Passion^_*



Adakalanya sy berasakan bahwa sy nie dh slh pilih course lh:(.....4 me, kaunselor nie seorg yg cool, ceria, pandai kwl situasi, bkn emosional, penyabar n bla bla bla tp mlgnya sy nie xde pun ciri2 mcm tue, sy x cool, sy mdh angin, kdg2 emo n bkn lh penyabar sgt, aduhh mcm mn nie nk jd kaunselor yg berdepan dgn seribu 1 mcm mslh org lain pdhal diri sendiri pun byk mslh huhu.....

Jiwa sy agak seni sikit(baru skrg sy sedari ), sy suka buat kerja yg memerlukan sy berfikirn kreatif. mungkin nie ade sedikit dr pengaruh mama sy sendiri yg juga berjiwa seni, mama sy suka bab2 interior designer, pandai menganyam tikar, boleh menyulam, punyai kemahiran membuat perabot dr rotan juga. begitu juga papa sy seorg yg sgt teliti dlm membuat sesuatu kerja yg memerlukan kreativiti.

Byk benda yg sy suka lakukan n blh dikatakan sbgi minat lh, sy suka shopping, sy suka memasak, sy suka buat kek, sy juga suka melancong cuma xde peluang lg tok jln2 mkn angin pegi overseas(suatu hari nnt sy akn pastikn ia menjadi realiti hehe). tp dlm byk2 perkara yg sy suka buat tue, yg plg sy suka ialah memasak n buat kek. bg sy bl sy berjaya luahkan benda yg fikirkn ke dlm btk realiti sy akn berasa sgt sgt puas.

Baru2 nie kolej kiteorg ada anjurkan aktiviti menghias kek, sy apatah lg pun antar lh penyertaan, act kwn2 sy penah pu hias kek gn aising, slma nie sy cuma buat kek tp x hias pun. wlpun x penah hias kek tp sy stil nk gak try. oh ya apa yg sgt2 pasti dlm diri sy ialah, sy sgt suka cabaran n mencuba benda yg baru, it's so fun 4 me n i like tat feeling(nervous) hehe....

oh ya selain sy seorg lg kwn yg menjd partner sy ialah syuai. wlpun kiteorg x menang tp sy sgt puas hati hehehe, lg pun sam ckp kek sy n syuai tetap menang di hati dia hehehe










Program Oh Program^_^

Tarikh keramat~~~5-7/2/2010.
Tempat : Sekolah Menengah Teknik Teluk Intan, Perak.
Program : Kecemerlangan Diri & Motivasi


Terlalu byk peristiwa yg diluar jangkaan kumpulan kami sepanjang proses kami menjalankan program ini, yg bl difikir-fikirkan sgt sgt lh mencuit hati hahahaha.....

peristiwa 1 : hal nie berlaku time 1st time kiteorg nk pergi survey sekolah tue, kite pergi ber4(sam, sy, ain n jijie). kiteorg sewa kereta kancil dr kwn jijie. b4 bertolak kiteorg isi minyak kat behrang, kiteorg isi Rm10, then siap segala kiteorg pun teruskn perjalanan. perjalanan sgt smooth, ain bawa kereta steady, jalan pun ok. tapi segala-galanya berubah sekelip mata(kedengaran agak suspender kan hehehe), tiba2 kereta kiteorg tersendu sendu then ain bawa kiteorg berhenti ka tepi jalan, act kiteorg mmg btl2 dh sampai kat depan gate sekolah 2 pun cuma tggl nak masuk ke dlm saja lg yg x sampai 500meter huissshhh. kiteorg mmg dh cuak time 2 sbb ingat kereta rosak, then ain dgn muka x malu nya hehe telah memanggil 2 org abg india yg x jauh dr kereta kite org berhenti dgn niat nak minta tlg utk melihat mslh kereta. tapi alangkah x disangka sangka rupa2nya kereta kite org abis minyak huuhuhuuu.....

peristiwa 2 : 1 week b4 program, kite cdg nk buat kunjungn kali kedua tok tunjukkan paperwork, bhn2 yg perlu kiteorg gn time program n bla bla bla(malas nk tulis sbb byk lg^_^). time nie km pergi b4 gak tp kali nie yg pegi ialah sy, wyn, joslee n ain. sekali lagi kiteorg sewa kereta kancil tp kali nie kereta kwn bee yg kiteorg gn, nk dipendekkan crita, x sampai lg setengah perjalanan tiba2 cermin kereta depan blh terpecah n teretak seribu(kali berjuta gak lh) huisssshhhhh btl2 buat sy n da geng panic x tau nk ckp apa dah.......dlm otak dh fikir mcm2, yalahkan kereta org dh 2 kite pinjam mesti nak ganti, nie plak 1 hal, dh lh kite bknnya byk duit pun....(hal nie berlaku semasa hari jumaat)

peristiwa 3 : oh ya lupa nk gtau, utk survey kali ke-2 tue kiteorg x jd teruskn perjlnn then tkr plak ker hari isnin, kali nie sy tarik diri tok pegi sbb stil trauma lg hehe, jd yg pegi ialah ain, jijie n abe we. nk d jdkn crita plak, kereta yg mrk gnkn tue buat hal time mrk nk balik...aduh2....byk btl dugaan kumpulan kiteorg nk buat program nie huhuhu....


fakta program :
  1. setiap ahli membayar sebyk Rm115 utk yuran.
  2. ahli kumpulan km act 9 org tapi kiteorg jemput 3 org kwn2 lain tok jd pembantu fasi
  3. peserta km terdiri daripd pelajar f.5 yg sejumlah 197org.
  4. semasa hari kejadian(hari berlangsungnya program) kiteorg tlg gn 2 buah kenderaan iaitu sebuah van n sebuah kancil.
  5. para peserta sgt teruja n memuji mengatakan bahwa dlm byk2 program yg mrk sertai ini merupakan program yg plg mereka suka(yooo bangga beb^_^)
  6. 1st time peserta lelaki lbh byk dr peserta perempuan.
  7. kiteorg tdo dlm 2-3 jam sepanjang program(tak tahu lh apa yg kiteorg buat smpi x dpt tdo yg ideal).

p/s: next intri sy upload photo spjg program, bab sy x ambik lg dr geng2^_^

Tuesday

Long Time Not See You And Forever i Cant See You Again

Semalam, dlm pertengahan dinner sy, tiba2 sam dpt call from his mum, mummy dia tlh menyampaikan 1 news yg sgt sgt sgt buat sy terkejut(till now) smpi buat sy mengeletar n tak tau nak ckp apa.....my besfren a.k.a geng gila2 time sy f.4 n f.5 dl, yg sllu membuli & juga dibuli oleh sy tlh meninggal dunia dlm keadaaan yg btl2 buat sy terkilan, dia mati dibunuh!!! the story begin like this....dia balik dr ambik duit ka ATM n dlm ms yg sm bw laptop, then dtg PERAGUT HANTU nak ragut dia, then he fight back, peragut 2 terus tikam dia dgn pisau(something like this la mummy sam bgtau kat km berdua).

This news really make me so sick, coz im so regret not care bout her, he's my fren but im not care bout her, WHAT FREN AM I!!!!!

Last year(sem break), i meet her at Serian tp sy tak sempat nk tegur sbb dia kat seberang jln sebelah sn n sy sebelah sini, jln raya agak sibuk time 2, it was the 1st time i saw her after 3 years apart, he go 2 matrikulasi n i go 2 f.6, then he further stdy at UUM(not so sure wether UUM or UPM) act last year was her last sem...

"samri a.k.a sam, if i know that was the last time i can meet u, i will run 2 you, and 1st thing i wanna ask is ur apologise, sam byk perkara buruk sy buat kat km, sy sllu buli km, sy sllu marah2 km, kdg2 gurauan sy so much, im so sori sam........sam kat mata sy masih jelas lg perlakuan km, senyum km, cara km bercakap arrrrrr....make me so sick went i think bout it!!!!!


R.I.P samri a.k.a sam, hope u fine there n berserta dgn org2 yg mulia di sisi Tuhan..Amen.